5 Ocak 2014 Pazar

DENİZ TAŞIMACILIĞININ ULUSLARARASI LOJİSTİK SİSTEMİ İÇERİSİNDEKİ YERİ

Endüstiriyel tüketici pazarlarında uluslararası lojistik sistemlerinin gerekliliği işletmelerin farklı ülkelerde giriştiği tedarik, üretim, pazarlama ve dağıtım faaliyetleri nedeniyle oluşmaktadır. endüstriyel ulaştırma ya da taşıma, hammadde veya yarı mamüller ile bitmiş mamüllerin düşük kullanım alanlarından daha yüksek kullanım alanlarına doğru, işletmeler için zaman ve yer faydası sağlayacak şekilde yer değiştirmesini sağlayan bir hizmet olarak tanımlanmaktadır. Farklı ülkelerde gerçekleşen üretim ile tüketim arasındaki dengelerin kurulmasını sağlayan taşıma hizmeti bu özelliği ile uluslar arası lojistiğin ana faaliyetleinden biri olarak değerdirilmekte, ulaştırma modlarının seçimine göre işletmelerin toplam lojistik maliyeletlerinin üçte biri ile ikisi arasında değişen maliyet kalemini oluşturmaktadır.
Uluslar arası lojistikte ulaştırma şekilleri(modları)olarak bilinen karayolu, demir yolu, havayolu ve boru yolu taşımacılığı ile birlikte beşinci taşıma şekli olarak su faaliyetlerinde sağladığı diğer taşıma modlarına göre daha düşük ulaştırma hizmeti fiyatı olarak tanımalanan navlun avantajıyla kazandırdığı rekabetçi üstünlük ile birlikte günümüze dünya taşıma pazarına %90’ından fazlasını oluşturmaktadır. ulaştırmanın ve ulaştırmanın bir modu olarak deniz ulaştırmasının lojistik faaliyetler içerisinde ve tedarik zinciri yönetimi kapsamında bütünleştirici bir rol oynadığı yönündeki görüşler ulaştırmanın bilhassa deniz ulaştırmasının farklı kıtalarda bulunan işletmelerinin tedarik ve dağıtım yönlü lojistik faaliyetleri içerisinde diğer faaliyetlerinin kapsamını, şeklini ve hacmi ile ilgili kararları etkilemesinden kaynaklandığı düşünülebilir. bahsedilen bu genel ulaştırma modalarının yanında deniz taşımacılığında son yıllarda taşıtanlara sunulan taşıma hizmetinde geliştirilen yeni hizmetler(kapıdan-kapıya teslim vb)ile diğer taşıma şekilleri arasında oluşturulan bütünleşik(kombine)taşıma faaliyetleri çoklu taşımacılık ya da karma taşımacılık(multi modal or intermodal transportation) olarak adlandırılan ve taşımada birden fazla değişik ulaştırma araçlarının kullanıldığı taşıma sistemlerinin oluşmasına yol açmaktadır. bütünleşik taşıma sisteminde yükler üretim noktalarından tüketim noktalarına aktarılıncaya kadar bir çok ulaştırma aracıyla taşınmakta ve bu araçlar arasında belirli noktalarda aktaramaları yapılarak ulaştırma hzimeti tamamlanmaktadır. bu taşımacılım modunda beş aşama bulunmaktadır.
·         Üretim noktasından limana yapılan hava+kara+demir yolu taşımacılığı
·         Limanda gemiye yükleme yapılması
·         Limandan diğer limana deniz taşımacılığı
·         Varış limanında boşaltma yapılması
·         Varış limanından teslim noktasına yapılan hava+kara+demir yolu taşımacılığı.
Deniz taşımacılığında, ticari navlun taşımacılığı hizmeti ise iki farklı deniz taşıma moduna göre sınıflandırılmıştır;
·         Tarifesiz(Tramp) deniz taşımacılığı

·         Düzenli hat(liner)deniz taşımacılığı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder