Deniz taşımacılığı, denizlerdeki egemenlik
hakkının kullanılışına göre biçimlenir. Bir ülkenin egemenliği altında bulunan
deniz veya karasularında taşıma önceliği genellikle ulusal filonundur.
Ülkelerin hükümranlık hakları dışında kalan "ortak denizlerde" ise,
taşımalar genellikle seyir ve/veya ticaret serbestsliğinden yararlanır. Bu tür
biçimlemeyi belirlemede ölçüt; deniz taşımacılığının "uluslararası
rekabete açık tutulup tutulmayışıdır.
Deniz taşımacılığında ekonomi sorunu, taşıyan
kadar, yolcuyu ve taşıtanı da ilgilendirir. Taşıma maliyetlerinin olası en
düşük düzeyde tutulabilmesi, hiç olmazsa mevcut maliyet düzeyinin korunması ve
hizmetlerin esnekliği bu kişiler için amaçtır. Böylelikle, ucuz taşıma
yardımıyla, taşıtan, pazarlarının korunmasını ve sürekliliğini sağlamış olur.
Deniz taşımacılığı;
* Bir defada çok fazla yük ulaştırması,
* Güvenilir olması,
* Sınır aşımı olmaması,
* Mal zayiatının minimum düzeyde olması,
* Diğer kayıpların hemen hemen hiç olmaması,
* Hava yoluna göre 14, karayoluna göre 7, demiryoluna
göre 3,5 kat daha ucuz olması nedenlerinden dolayı dünyada en çok tercih edilen
ulaşım şeklidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder